FAQ - Widerøe-kortet

EuroBonus Ekstrapoeng

Hvem kan få EB Ekstrapoeng?

Alle som er medlem av SAS EuroBonus og har et gyldig Widerøe kort. Kortet må ikke være sperret eller i mislighold. 

Hva slags type EB-poeng får jeg?

Poengene du samler opp med ditt Widerøe kort regnes som Ekstrapoeng. Ekstrapoeng kan benyttes til bonusuttak, men teller ikke for oppgradering til et høyere medlemsnivå som Grunnpoeng gjør.

Eksempel på bruk av bonusuttak: bestille hotell, bestille flytur, oppgradere flybillett m.m.
Mer informasjon finnes på EuroBonus sine nettsider.

Må jeg være medlem av EuroBonus?

Ja, du må være medlem av EuroBonus. Dersom du ikke er medlem kan du registrere deg her.

Grunnpoeng og ekstrapoeng?

EuroBonus Grunnpoeng:

Opptjener du når du flyr med Widerøe og SAS.
Disse poengene utgjør grunnlaget for nivå og bestemmer hvilket medlemsnivå du har på kortet ditt: Medlem, Sølv, Gull eller Diamant.
Kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.

EuroBonus Ekstrapoeng:

Opptjener du ved å betale med ditt Widerøe Visa når du handler.
Du får 10 Ekstrapoeng for hver 100 kroner du handler for i Norge og på nett. På kjøp i utlandet får du 15 Ekstrapoeng per 100 kroner. Kjøper du Widerøe flybilletter hos Widerøe, får du 20 EuroBonus Ekstrapoeng per 100 kr. Dette gjelder også for handel ombord på Widerøe flygninger.
Du får også tilgang til app med mange nyttige funksjoner. 
Poengene kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.
Ekstrapoeng danner ikke grunnlag for nivå og påvirker ikke ditt medlemsnivå hos EuroBonus.

 

Maks antall poeng?

Med Widerøe Visa kan man opptjene inntil 50 000 EuroBonus Ekstrapoeng per kalenderår.

Hvor kan jeg overføre poeng?

Du kan se dine EuroBonus Ekstrapoeng i appen.  

Poengene du tjener med Widerøe-kortet blir ikke overført direkte til din Eurobonus-konto. Poengene vises i appen og du må selv overføre de til EB-kontoen din. Dette gjør du ved å trykke på hovedmeny øverst i hjørnet til venstre, deretter Eurobonus – Løs inn dine poeng

 

 

 

Hvor registrerer jeg mitt EuroBonus medlemsnummer?

Du registrerer ditt EuroBonus medlemsnummer ved å trykke på hovedmenyen øverst til venstre, deretter velger du EuroBonus.

 

På denne siden vil du se dine opptjente poeng og kunne registrere ditt medlemsnummer. Du samler poeng selv om medlemsnummeret ikke er registrert, men du må registrere det før poengene kan overføres til EuroBonus kontoen din. 

Hvordan samle EB Ekstrapoeng?

All bruk av kortet, både det fysiske og digitale kortet gjør at du tjener EuroBonus Ekstrapoeng. Poeng registreres først når transaksjonen er blitt bokført. 

Unntak gjelder for pengeoverføringer og Vipps mellom privatpersoner, samt uttak i minibank. 

Vilkår EuroBonus opptjening

Vilkårene finner du under Vilkår nederst på vår nettside brabank.no.

Reiseforsikring

Er det reiseforsikring i kortet?

Ja, reiseforsikring er inkludert når minst 50% av reisens totale transportkostnader er betalt med Widerøe-kortet. Se vilkår for fullstendig oversikt over når forsikringen er gyldig. 

Når gjelder forsikringen?

Forsikringen gjelder når minst 50% av reisens totale transportutgifter er betalt med Widerøe-kortet. Se vilkår får fullstendig oversikt over når forsikringen er gyldig. 

Gjelder forsikringen kun meg?

Forsikringen gjelder for:

- kortinnehaver

- kortinnehavers familie

- inntil 3 andre medreisende.

For familie gjelder reiseforsikringen selv om kortinnehaver ikke er med på reisen.

 

Se vilkår for fullstendig oversikt over hvem som er forsikret. 

Hvor ligger forsikringsbevis og vilkår?

Ditt forsikringsbevis og forsikringsvilkår finner du her.

Hva er Tryg Legehjelp?

Som innehaver av Widerøe Visa har du tilgang til Tryg Legehjelp. Det betyr at du, din ektefelle og dine barn har mulighet til å ringe og snakke med erfarne norske sykepleiere og leger 24 timer i døgnet, 365 dager i året, uansett om du er hjemme eller på ferie.

 

Telefonnummeret til Tryg Legehjelp er 55 17 90 09.

 

Les mer om Tryg Legehjelp.

Tryg Legehjelp

Hva er Tryg Legehjelp?

Som en trygghet for våre kredittkort-kunder tilbys det tilgang til Tryg Legehjelp. Her gir erfarne leger og sykepleiere svar på helsespørsmål 24 timer i døgnet – 365 dager i året. Denne tjenesten er alltid tilgjengelig for innehavere av Monocard eller Widerøe Visa, uansett om du er på reise eller hjemme.

Samtaler med Tryg Legehjelp er konfidensielle. Tryg eller BRAbank har ikke innsyn i hvem som kontakter Tryg Legehjelp, eller hvilke opplysninger som gis.

Telefonnummeret til Tryg Legehjelp er 55 17 90 09.

 

 

Hva kan Legehjelp hjelpe med?

Eksempler på vanlige henvendelser: Barnesykdommer, eksem, feber, forkjølelse, forstoppelse, halsbrann, hodepine, illebefinnende og oppkast, influensa, insektbitt, munnsår, søvnproblemer, urinveisinfeksjon, utslett, vondt i halsen, øyebetennelse, erektil dysfunksjon og tidlig utløsning, fordøyelsesproblemer, høysnue og allergier, hudsykdommer, mental helse, søvnløshet, prevensjon, ryggsmerter, muskel -og skjelettskader.

Trenger du resept eller henvisning til spesialist, så hjelper vi deg med det (med unntak av vanedannende medisiner/A- og B-preparater).

Ikke alt kan løses over telefon og internett. I tilfeller der vi mener det er nødvendig med en fysisk konsultasjon, vil vi anbefale deg å gå til fastlege, legevakt, sykehus eller privat legesenter.

Telefonnummeret til Tryg Legehjelp er 55 17 90 09.

Kortbruk

Er kontaktløs betaling sikkert?

Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder.

 

Maks beløp per handel er 400 kroner i Norge. For beløp over 400 kroner må du fortsatt bruke PIN-kode, og noen ganger chip.

 

Ved jevne mellomrom blir du spurt om å bruke PIN-koden for å bekrefte at du er riktig eier av kortet.

Aktivere kontaktløs betaling

Kontaktløs betaling aktiveres ved første kontaktbetaling med chip og PIN.

 

Beløpsgrenser kontaktløs betaling

Grensen for hvor store beløp du kan betale kontaktløst uten PIN varierer fra land til land.

 

I Norge er grensen for tiden kr 400,- per kjøp. Ved kjøp over kr 400 vil du måtte bruke PIN.

 

I tillegg vil du ved jevne mellomrom bli bedt om å bruke chip og PIN i terminalen. 

Beløpsgrenser for bruk av kortet

Ved varekjøp kan du handle for disponibelt beløp på kredittkortkonto, maksimum kredittgrense i kortet.

 

For kontantuttak i Norge og i utlandet er uttaksgrensene:

 

Per uttak: 15 000 NOK

(motverdien av 15 000 NOK i utlandet)

Per dag: 15 000 NOK

(motverdien av 15 000 NOK i utlandet)

Per 4 dager: 25 000 NOK

(motverdien av 25 000 NOK i utlandet)

 

Uttaksgrensen i minibanker varierer og kan påvirke størrelsen på beløpet du får ta ut per uttak. Løsningen er å utføre flere kontantuttak.

Hva koster det å bruke kortet?

Varekjøp og netthandel er gratis, og uttak i utlandet er gebyrfritt.

 

Uttak i Norge koster 35 kr +1% av uttaksbeløp.

 

Valutatransaksjoner pålegges et valutapåslag på 2%. Valutapåslaget gjelder dersom du velger å betale i lokal valuta. Vi anbefaler likevel at du velger å betale i lokal valuta i utlandet, da vekslingskursen som oftest er mest fordelaktig for deg som kunde. 

Må jeg aktivere kortet før bruk?

Nei, kortet blir sendt aktivt.

 

Kortenes bruksområder

Kortene kan brukes på alle steder som aksepterer Visa.

 

Norske kredittkort kan ikke benyttes til gambling.

Jeg har mistet kortet

Dersom du mistenker at kortet ditt er stjålet, mistet, eller at kortinformasjon er på avveie må du sperre kortet ditt umiddelbart.

 

Kortet kan enkelt sperres i appen eller du kan ringe vår døgnåpne sperretjeneste på tlf:

+ 47 21 49 71 34.  

 

Nytt kort bestiller du enkelt i appen. 

Viktig om kortbruk

Vi har følgende råd til våre kunder:  

 

Pin-kode:

  • Ikke skriv ned PIN-koden, lær den utenat
  • Ikke noter PIN-koden på din mobiltelefon

 

Minibankuttak:

  • Ikke la fremmede hjelpe deg med uttak
  • Prøv å begrense antall uttak i minibanken
  • Sperr kortet dersom det blir slukt
  • Ikke la kvitteringer bli liggende ved minibanken

 

Tyveri og svindel:

  • Oppbevar aldri kortet på en måte som gjør det enkelt for andre å få tak i det
  • Legg aldri kortet fra deg slik at andre kan få tak i det
  • Legg ikke kortet fra deg i baren
  • Kontroller alle regninger/kvitteringer i forhold til sum og valuta før du signerer
Kontaktløs betaling

Kontaktløs betaling er betaling som utføres uten bruk av chip, men ved å legge kortet på terminalen. 

 

Kontaktløs betaling aktiveres ved første kontaktbetaling med chip og PIN.

 

Grensen for hvor store beløp du kan betale kontaktløst uten PIN varierer fra land til land. I Norge er grensen kr 400,- per kjøp. Ved kjøp over kr 400 vil du måtte bruke PIN.

 

Kostnader ved kortbruk

Varekjøp og netthandel er gratis, samt uttak i minibank i utlandet.

 

Uttak i Norge koster 35kr +1% av uttaksbeløp. 

 

Valutatransaksjoner pålegges et valutapåslag på 2%. Valutapåslaget gjelder dersom du velger å betale i lokal valuta. 

Jeg har tastet feil PIN-kode mer enn 3 ganger – hva gjør jeg?

Kontroller at kortet er uten skader og slitasje og sjekk at forfalt faktura er betalt. 

 

I appen kan du også sjekke om du har satt noen sperrer på kortet. 

 

Ta kontakt på tlf: 55961000 dersom du har spørsmål. 

Overføring til andre kontoer

Det er ikke mulig å overføre penger fra kredittkortet til andre kontoer eller til å betale regninger. 

Jeg ønsker meg en ny PIN-kode - hva gjør jeg?

Ny PIN-kode innebærer at du må få tilsendt nytt kort.

 

Gå til kortbestilling i appen, der kan du sette ny ønsket PIN.

Regionsperre

Kortet er åpent for alle regioner. 

Reserverte og bokførte beløp - hva er forskjellen?

Når du handler med kortet blir beløpet reservert på kontoen din av den butikken du handler i. På den måten er butikken sikker på at de får penger for den varen eller tjenesten du har kjøpt.

 

Det går normalt 1-3 dager før beløpet bokføres på din konto, og dermed erstatter reservasjonen. Det er butikken du handlet i som bestemmer hvor lang tid dette tar, og BRAbank kan ikke gjøre noe for å fremskynde denne prosessen. Merk at det er det bokførte beløpet som kommer på din faktura.

 

Det kan forekomme at reservert beløp avviker fra bokført beløp. For eksempel dersom valutakursen endres mellom dagen beløpet ble reservert og dagen transaksjonen ble bokført.

 

 

 

Jeg ønsker å slette en reservasjon - hva gjør jeg?

En reservasjon blir slettet når beløpet er bokført på kontoen din. Vil du gjerne ha reservasjonen slettet tidligere, fordi det har oppstått en feil eller du har returnert varen, må du ta kontakt med butikken og be dem om å annullere kjøpet. Reservasjonen bortfalles etter 10 dager, og din disponible kreditt blir da oppdatert.

Legitimering

I enkelte situasjoner kan kortinnehaver bli avkrevd legitimasjon som førerkort, bankkort, eller annen godkjent legitimasjon. Dette gjelder som regel ikke ved vanlige varekjøpstransaksjoner hvor man legitimerer seg med PIN-kode, men f.eks. ved kontantuttak over skranke. Da må du som kortholder kunne identifisere deg.

Priser og vilkår

Hva koster Monocard?

Kortet er gratis de første 6 månedene, deretter er det en månedsavgift på kr. 29. 

Hva koster det å ta ut penger?

Uttak i utlandet er gebyrfritt - i Norge koster uttak kr. 35 + 1% av uttaksbeløpet. 

Er det andre kostnader?

* Ved overtrekk belastes man 125 kr. Overtrekk er når du bruker mer enn kredittrammen du har innvilget.

 

* Første faktura er gratis, utover dette er det kr. 45 i papirfakturagebyr. Husk at du kan opprette eFaktura. 

 

* Ved ubetalt regning vil du få et påminnelsesgebyr på kr. 70. Dette blir lagt til din neste faktura. 

Hvor lang er rentefri periode?

Vi tilbyr rentefri kreditt inntil 45 dager.

 

Renten løper fra forfallsdato på din faktura, dette gjelder både varekjøp og minibank uttak. 

Når forfaller faktura?

Fakturadato er 1. hver måned med forfall 15.

 

Eksempel: Det du bruker fra 1. mai til 31. mai blir fakturert 1.juni og skal betales 15. juni. 

Hva er minstebeløpet?

Minstebeløpet er 3,5% av totalt skyldig beløp - og minimum 300 kr.

 

Hva er renten?

Nom, 20,90%, eff. 29,98%

Renten løper fra forfallsdato. 

Prisoversikt

Gebyrer 

• Månedsavgift: 29,-/mnd (0,- første 6 md.)
• 
Uttak utland: 0,- 
• Uttak Norge: 35,- + 1% av beløpet
• 
Fakturagebyr: 45,-  
• 
Påminnelsesgebyr: 70,- 
• Overtrekksgebyr: 125,- per overtrekk


Betingelser 

• Rentefri periode: Inntil 45 dager 
• Fakturadato er 1. hver måned med forfall 15. 
• Rente løper fra forfallsdato
• Uttak følger samme rentefrie periode som varekjøp
• Nominell/effektiv rente pr år: 20.90/29,98%
• Minstebeløp å betale pr. faktura: 3% av totalt skyldig beløp ( minimum kr 300,-) 
• Ved delbetaling
 vil det påløpe renter etter forfallsdato.

Månedsavgift 29,- 
Varekjøp 0,-
Uttak utland 0,-
Uttak Norge 35,- + 1% av uttaksbeløp
 Papirfaktura 45,-
eFaktura 0,-
Påminnelsesgebyr 70,-
Overtrekksgebyr 125,-
Rentefri periode 45 dager
Nominell rente 20.90%
Minstebeløp å betale pr faktura 3% (minst 300,-)
Valutapåslag 2%

 

 

 

Brukervilkår for app

Brukervilkår for app

 

Disse vilkårene gjelder for bruk av Appen Mono Pay som kan lastes ned fra App Store og Google Play. 

 

1. Bruk
Rettigheten til å installere og bruke denne Appen er personlig, for privat bruk, og skal ikke gis videre til andre. Appen er til bruk for innlogging og oversikt over din bruk av kredittkort, og skal utelukkende brukes til dette formålet. Kodene og passordene til Appen er strengt personlig og skal ikke deles med andre. Dette gjelder også i forhold til venner og familie.

Bruken av Appen er underlagt norsk rett og ethvert forhold som måtte oppstå mellom BRAbank og kunder reguleres av norsk rett. Eventuelle tvister avgjøres med verneting i Norge.

 

2. Rettigheter
BRAbank er eier av Appen og innehar alle rettigheter til innholdet og Appen. Bruksretten må ikke utøves på en måte som kan være i strid med Appens opphavsrett. Bruksrettighetene til Appen bortfaller umiddelbart ved brudd på avtalen. BRAbank forbeholder seg retten til å tilbakekalle enhver bruksrett til Appen. Dersom bruksretten tilbakekalles eller bortfaller på annen måte skal Appen avinstalleres og slettes fra samtlige enheter.

Ved å installere Appen samtykker du til å ikke kopiere Appen eller bruke den på annen måte enn for overnevnte formål. Du kan heller ikke endre eller dekompilere appen, innlemme den i et annet program utenfor sitt tiltenkte formål eller bruke Appen på ulovlig vis eller med ulovlige hensikter.

 

3. Ansvarsbegrensning
BRAbank er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av feil eller mangler ved Appen. Bruker av Appen har ansvar for å beskytte sin mobil eller nettbrett og melde fra til BRAbank umiddelbart hvis det oppdages uregelmessigheter.

 

4. Krav til enhet hvor appen installeres
Vi samler inn informasjon om operativsystem og telefonmodell for å kunne ivareta sikkerheten ved innlogging. Vi anbefaler ikke bruk av mobile enheter som er jailbreaked/rooted og tillater ikke bruk av appen på slike enheter. Dette utgjør en sikkerhetsrisiko ved at sikkerhetsrestriksjoner i operativsystemet er fjernet. Du skal for øvrig følge Monobanks til enhver tid gjeldende sikkerhetsråd.

 

Vilkår kredittkort

Her finner du vilkår for kredittkort

Prisliste

Priser kredittkort

 

  • Kredittkort månedspris  29,-
  • Nominell rente  20,90 %
  • Effektiv rente*  29,98 %
  • Varekjøp i Norge og utland  0,-
  • Kontantuttak i utlandet  0,-
  • Kontantuttak i Norge  35,- + 1 % av uttaksbeløpet
  • Valutapåslag 2,00 %
  • Papirfakturagebyr **  45,-
  • Overtrekksgebyr *** 125,- 
  • eFaktura  0,-
  • Rentefrie dager: inntil 45 dager
  • Kredittgrense  inntil 100 000,-

 

* Effektiv rente ved utsatt betaling eks.: 15 000,- med 29,98 % eff. rente over 12 mnd. Totalt 17 225,-

 

** Første faktura er gratis. 

Prisliste Widerøe Visa
  • Kredittkort årsavgift kr. 299 ( Belastes først i måned 12 etter bestilling)
  • Nominell rente  20,90 %
  • Effektiv rente*  29,81 %
  • Varekjøp i Norge og utland  0,-
  • Kontantuttak i utlandet  0,-
  • Kontantuttak i Norge  35,- + 1 % av uttaksbeløpet
  • Valutapåslag 2,00 %
  • Papirfakturagebyr **  45,-
  • Overtrekksgebyr *** 125 .- 
  • eFaktura  0,-
  • Rentefrie dager inntil 45 dager
  • Kredittgrense inntil 100 000,-

 

* Effektiv rente ved utsatt betaling eks.: 15 000,- med 29,81 % eff. rente over 12 mnd. Totalt 17 176,-

 

** Første faktura er gratis.

Kriterier for å få kredittkort?

For å kunne få kredittkort må du:

  • Ikke ha betalingsanmerkning eller inkassogjeld.
  • Være fylt 20 år og ikke eldre enn 70 år.
  • Ha en minimumsinntekt på 200 000 kroner i året.
  • Ha en folkeregistrert adresse i Norge.
  • Ha betjeningsevne.

Brukerguide app

Hvordan sperre kortet i appen?

Trykk på kortet fra oversiktsbildet i appen, du skal da få opp valget

" Lås dette kortet for bruk"

Trykk deretter på "Sperr kortet permanent" hvis du har mistet kortet eller mistenker at det er stjålet.

 

 

Hvor kan jeg hente PIN?

Trykk på kortet fra oversiktsbildet i appen. Velg deretter "Se PIN". Skriv inn CVV-koden som du finner på kortet - trykk på den blå pilen nederst til høyre. I neste bilde trykker du på "Trykk og hold her, for å vise PIN-kode".

PIN-koden er synlig så lenge du holder. 

Hva er tag?

En tag er en merkelapp du kan knytte opp mot transaksjoner, som du i ettertid kan søke på.

 

Hvordan legge til en tag?

Trykk på den aktuelle transaksjonen fra kontoutskriften.

Velg deretter " Tag transaksjonen" -  skriv inn det du ønsker - f.eks. "Jobb" og avslutt med å trykke på hake-symbolet. 

Hva er notatfunksjonen?

Muligheten for å legge inn et notat er for å kunne skrive inn en mer detaljert beskrivelse av den valgte transaksjonen. 

Hvordan bruke det digitale kortet?

Det digitale kortet kan kun brukes til netthandel.

Trykk på kortet fra oversiktsbildet i appen. Trykk deretter på "Vis kortdetaljer" - du vil da få opp kortnummeret samt en dynamisk CVV2-kode.

Opplysningene er tilgjengelig i 90 sekunder. CVV2-koden (sikkerhetskoden) på det digitale kortet kan kun brukes en gang. 

Hvordan legger til et notat?

Trykk på den aktuelle transaksjonen i kontoutskriften og velg deretter "Skriv et notat" -  Skriv inn ønsket tekst i tekstboksen og avslutt med "Ferdig" 

Hvordan laste opp kvittering?

Trykk på den aktuelle transaksjonen  i kontoutskriften - velg deretter "Legg til kvittering".

Du kan enten ta bilde eller laste opp det du allerede har lagret på din telefon.

 

Trykk deretter på "Legg til". En av hensiktene med denne funksjonen er at du skal kunne søke i all tekst som er på kvitteringen, husk derfor å bruke bilder som er tydelige. 

Kan jeg søke i kontoutskriften?

Trykk på forstørrelsesglasset som er nesten øverst på høyre side.

I søkefeltet kan du for eksempel søke på innhold i kvittering som er lastet opp, navn på butikken hvor du har brukt kortet, notat eller tag.

 

Dersom du har behov for å filtrere søket, kan du trykke på ikonet som er til venstre for søkefeltet. 

Slette tag

For å slette en tag trykker du på den aktuelle transaksjonen og deretter på det røde X-symbolet ved siden av tag'en. 

 

Vi har dessverre en feil på dette for iOS 11.0 - 11.2. Oppdaterer du til iOS 11.3 skal dette være i orden. 

Slette tag iOS 11.0 - 11.2

Vi har dessverre en feil på sletting av tags på iOS 11.0 -11.2.  Du kan likevel slette tag på følgende måte: 

 

Trykk på X-symbolet ved tag - siden blir blank. Trykk deretter pil tilbake og trykk inn på transaksjonen igjen. Trykk deretter "Slett" - siden blir blank, tykk pil tilbake for å komme tilbake til kontoutskriften. 

 

 

Dersom du kan oppdatere til versjon 11.3 - så anbefaler vi dette, da det ikke er et problem for iOS 11.3 

Notifikasjon på bruk av kortet?

Dersom det er mindre enn 20 min siden sist du var innlogget i appen, så vil du ikke måtte logge inn på nytt for å åpne notification. 

Logge inn ved bruk av app?

Ja, du må logge inn i appen hver gang du skal bruke den.

 

En sesjon varer i 20 min - dersom du lukker appen og åpner den på nytt innenfor 20 minutter, så vil du ikke måtte logge inn på nytt.