Ofte stilte spørsmål om forbrukslån og refinansiering

Lån

  • Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet. Forbrukslånet nedbetales med månedlige terminbeløp. Lånet kan ha en løpetid på mellom 1 og 5 år.

    Hvis du søker om refinansiering, kan du ha like lang nedbetalingstid som du har i den banken du refinansierer fra. Har du flere lån, vil nedbetalingstiden ved refinansiering være lik det lånet med lengst nedbetalingstid.

  • For å få lån uten sikkerhet må du være norsk statsborger, ha en registrert liknet inntekt og ikke ha aktive inkassossaker. Før vi kan gi deg et tilbud på lån, foretar vi en individuell kredittvurdering av deg.

  • I noen tilfeller ber vi om ekstra dokumentasjon for at søknaden din skal bli innvilget. Vanligvis er det snakk om din siste lønnsslipp og din siste skattemelding.

    Dokumentene må lastes opp elektronisk.

  • Siste skattemelding kan lastes ned fra Altinn

  • Med BankID eller BankID på mobil.

  • På «Min side» kan du se om vi har mottatt innsendt dokumentasjon fra deg. Hvis noe skulle mangle, vil du få en e-post fra oss med informasjon om hva vi trenger. Når vi har all informasjon vi trenger, ferdigbehandler vi søknaden og betaler ut lånet. Du får informasjon om dette på e-post.   

  • Ja, du kan når som helst innfri lånet ditt, og du er ikke bundet av nedbetalingstiden du har valgt.

    Ønsker du å benytte deg av angrefristen må du betale rentene fra perioden lånet har vært benyttet. Dagsrenten finner du på Gjeldsbrevet. Du slipper å betale etableringsgebyret. 

    Kontakt oss på telefon 23 29 66 90 når du vet hvilken dato du ønsker å innfri lånet ditt på. Vi vil da beregne rentene frem til innfrielsesdatoen, så du betaler inn korrekt beløp.

  • Ja, du kan samle smålån og kreditter i ett lån hos oss. På den måten får du en mer forutsigbar privatøkonomi og lavere månedlige kostnader. Oppgi i søknaden at du ønsker å refinansiere eksisterende lån. Send inn en uforpliktende søknad gjennom en av våre agenter på denne siden. Vi behandler og besvarer søknaden raskt.

  • Ja, vi innfrir gjelden du har til dine kreditorer ut fra informasjonen du oppgir i utbetalingsfullmakten. Lånebeløpet som blir til overs, utbetaler vi til det kontonummeret du har oppgitt i søknaden.

  • Nei, dessverre. Nedbetaling er månedlig i henhold til din avtalte nedbetalingsplan.

  • Ja. Du gjør det ved å legge inn en betaling til oss i nettbanken din. Når du har utført betalingen vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro. Dersom du godkjenner dette, vil neste terminbeløp bli trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdatoen.

  • Det finner du i nettbanken din.

  • Renten finner du i nettbanken. Logg inn med BankID.

Status på lånesøknad

  • Du får svar i løpet av noen få minutter etter at du har sendt søknaden.

  • Når søknaden er innvilget, sender vi deg en e-post hvor vi ber om dokumentasjon på opplysningene du har oppgitt. Når vi har mottatt disse, kan vi behandle søknaden videre. Har du ikke mottatt en slik e-post fra oss, sjekk søppelpostkassen.

  • Når vi har mottatt legitimering og alle nødvendige dokumenter, begynner vi på dokumentkontrollen. I enkelte tilfeller ber vi om mer dokumentasjon, men som regel blir lån utbetalt i løpet av samme dag eller opptil to virkedager etter at vi har mottatt siste dokument.

  • Det kan være flere årsaker til dette. Vi i BRAbank gjør en individuell kredittvurdering av deg ved hjelp av våre scoringsmodeller og analyseverktøy. Ut fra kriterier vi har satt opp, vil disse verktøyene gi oss en totalvurdering og risikoprofil som ligger til grunn for eventuelt avslag.

Eksisterende lån

  • Vi sender faktura til din e-postadresse omtrent 14 dager før forfall. Du kan finne dine fakturaer på Min side.

  • Du vil motta en faktura fra oss omtrent 14 dager før forfall. Bruk betalingsinformasjonen på fakturaen når du gjør betalingen. Betalingsinformasjonen er den samme i hele låneperioden, og du finner den også på Min side. Ønsker du at månedsbeløpet skal bli trukket automatisk, kan du opprette AvtaleGiro i din dagligbank.

  • Logg deg inn på Min side og kontroller at e-postadressen du står registrert med er korrekt. Hvis den er det, sjekk søppelpostkassen i e-postklienten din.

  • Det er mulig, kontakt oss på telefon 23 29 66 90. Denne typen ekstra innbetalinger går til direkte nedbetaling av din utestående gjeld. Det er ikke mulig å forskuddsbetale månedlige avdrag.

  • Ja, du kan når som helst innfri lånet ditt, og du er ikke bundet av nedbetalingstiden du har valgt.

    Ønsker å benytte deg av angrefristen må du betale rentene fra perioden lånet har vært benyttet. Dagsrenten finner du på Gjeldsbrevet. Du slipper å betale etableringsgebyret. 

    Kontakt oss på telefon 23 29 66 90 når du vet hvilken dato du ønsker å innfri lånet ditt. Vi vil da beregne rentene frem til innfrielsesdatoen, så du betaler inn korrekt beløp.

  • Det er enkelt å søke om å øke lånebeløpet på Min side. Du kan først søke om opplåning 5 måneder etter at forrige lån ble utbetalt eller utvidet, og det kan kun gjøres gjennom Min side.

  • Ja, hvis du er àjour med termininnbetalingene dine kan du søke om å forlenge løpetiden.

  • Hvis du ikke har fått en purring, kan du betale det månedlige terminbeløpet ditt. Hvis du har fått en purring, og den betales innen forfall, løper lånet videre som avtalt.

  • Kontakt Lindorff. De behandler inkassosaker for oss.

  • Ja. Renten på forbrukslån er flytende. Det vil si at den både kan øke og reduseres. Du vil alltid få et varsel fra banken om dette minst 6 uker før renteendringen trer i kraft.

  • Årsoppgaven sendes ut i januar. Har du ikke mottatt årsoppgaven din, kan du kontakte oss på telefon mandag-fredag mellom 8-17.

  • Ja. Vi sender i utgangspunktet faktura til din folkeregistrerte adresse. Kontakt oss dersom du ønsker å registrere en midlertidig adresse eller en egen fakturaadresse.

  • Vi sender ikke bekreftelse på at innbetalingen din er mottatt, men på neste kontoutskrift ser du om innbetalingen har blitt registrert. Du kan også kontrollere om innbetalingen har kommet frem på Min side.

  • Det er dessverre ikke mulig å endre forfallsdato på våre fakturaer. Men har du problemer med å betale, kan du kontakte oss på telefon, så skal vi selvfølgelig forsøke å finne en løsning.

  • Du kan logge på Min side for å se din saldo. Her vil du også finne din faktura. Du er velkommen til å kontakte vår kundetjeneste for spørsmål rundt saldo og sluttbetaling.

    Merk at det ennå ikke er alle som har tilgang til Min side, og det kan være visse produkter som ennå ikke kan sees på Min side.

  • Alle som søker lån hos BRAbank går gjennom den samme prosessen. Som en del av vår kredittscoremodell (vårt verktøy for å vurdere lånesøknader) gjøres blant annet en kredittvurdering av søkeren. Sammen med øvrige opplysninger søkeren har oppgitt, har vi et grunnlag for å anslå søkerens betalingsvilje og -evne og om søknaden skal avslås eller innvilges.

Fant du ikke det du så etter?

Ta kontakt og vi vil hjelpe deg: