Ofte stilte spørsmål om sparekonto

Opprette sparekonto

  • Det er enkelt og går fort å opprette en sparekonto hos BRAbank.

    Kontoen settes opp umiddelbart, og du kan overføre penger og starte sparingen med det samme.

  • Ja. Om du ikke har BankID, kan du bestille dette i din hovedbank.

  • BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Ved hjelp av din personlige kodebrikke, eller BankID på mobil, kan du bekrefte hvem du er. På den måten kan du trygt signere dokumenter og meldinger elektronisk på tvers av alle norske banker og offentlige nettsteder, slik som Altinn, NAV og Skatteetaten.

  • Håndtering av feilmeldinger fra BankID eller det å opprette et nytt passord er utenfor systemene våre. Vennligst ta kontakt med banken som har utsendt din BankID, så kan de hjelpe deg.

  • Alle som har et norsk fødselsnummer, er over 18 år og har BankID kan opprette sparekonto hos BRAbank (NB: Alle inn- og utbetalinger til og fra sparekontoen må gå via en norsk bankkonto).

  • Dersom du får en feilmelding når du forsøker å opprette sparekontoen kan det skyldes:

    • At du er utvandret fra Norge
    • At du er under 18 år
    • At du ikke er registrert med adresse i Folkeregisteret
  • Nei. BRA Sparekonto er kun for privatpersoner og kan ikke opprettes av juridiske personer eller bedrifter.

  • Nei. Det kan kun være én kontohaver.

  • Nei. Det er ingen gebyrer eller kostnader knyttet til sparekontoen. Det er heller ingen bindingstid eller begrensninger.

  • Du kan endre e-postadresse eller mobilnummer i nettbanken under «Innstillinger» og «Mine opplysninger».

Renter og gebyrer

  • BRAbank gir deg 1,98 % rente for sparepengene dine for innskudd opptil 2 millioner kroner. For innskudd over 2 millioner kroner er renten 0,30 %.

  • Renten gjelder fra den dagen pengene er registrert på sparekontoen din til du tar dem ut, og beregnes i henhold til finansavtaleloven. Du finner en oversikt over dine opptjente renter i nettbanken under «Konto og kort» og «Kontobevegelser».

Bruk av konto

  • Du får full oversikt over sparekontoen din ved å logge deg inn på mobil- eller nettbanken.

  • Logg inn på mobil eller nettbanken og velg «Konto og kort» og deretter «Mine kontoer».

  • Kontoutskrifter og andre kundemeldinger kommer til din private postboks i nettbanken under «Post». I tillegg til kontoutskriften får du følgende meldinger i postboksen:

    • Melding om innbetaling
    • Renteendringsbrev
    • Meldinger om ikke utførte oppdrag
    • Vilkår og avtaler

    Alle meldingene du mottar, er tilgjengelige for deg via arkivet i 18 måneder. Du kan skrive ut og søke opp meldingene hvis du ønsker det.

  • For å avslutte kontoen må du først betale ut innestående beløp til ønsket konto. Deretter sender du en henvendelse via nettbanken ved å gå på «Post» og deretter underkategorien «Kommunikasjon». Her opplyser du om hvilket kontonummer du ønsker å avslutte, og hvilket kontonummer du ønsker eventuelle tilgodehavende renter overført til.

Betalinger/overføringer

  • Logg deg inn på nettbanken og velg menypunktet ”Betalinger”.

  • Et uttak til en annen bank (betaling) er normalt på mottakskontoen i løpet av neste bankvirkedag.

  • Det kjøres overføringer 5 ganger daglig etter følgende plan:

    Registrert Hos mottaker
    00:00-03:00 07:00*
    03:00-07:30 10:00
    07:30-10:00 12:00
    10:00-12:00 14:00
    12:00-14:00 16:00
    14:00-00:00 07:00

    * Mandag ca. kl. 08:00.

    Fristene gjelder hverdager. Siste frist for å gjennomføre en betaling før en helg (fridag) er kl. 14:00 dagen før.

    Generelt om betalingsfrister
    Merk at fristene ikke er absolutte. Tidspunkt for mottak er veiledende og vil variere fra bank til bank. Hvis tidspunktet for betalingsmottak er viktig, anbefales det at registreringen av betalingen er ferdig gjennomført noen minutter før de ovenfor nevnte tidspunktene.

     

  • Nei. Det er ingen begrensninger på antallet uttak eller overføringer. Det er heller ingen gebyrer knyttet til dette.

  • Nei. Det er kun mulig å gjøre innbetalinger og uttak til andre norske banker.

  • Nei.

Trygghet

  • Enkelte henvendelser krever en høyere grad av sikkerhet og bør derfor ikke sendes på vanlig e-post. Ta kontakt med BRAbanks kundeservice via «Post» og underkategorien «Kommunikasjon» når du er pålogget i nettbanken dersom du ønsker å:

    • Avslutte kundeforholdet ditt eller si opp kontoen
    • Oversende kontonummer for utbetaling av innskudd i forbindelse med oppsigelse
    • Oversende sensitive opplysninger, slik som kontonummer i andre banker eller fødselsnummer
  • Ja. BRAbank er et fullverdig medlem i Bankens sikringsfond i likhet med alle norske spare- og forretningsbanker. Den enkelte kunde er derfor etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter. Denne grensen gjelder selv om kunden har flere konti i samme bank. Dersom kunden har innskudd i flere banker, gjelder grensen for hver av bankene.

  • Norge har, i fellesskap med medlemmene av OECD, undertegnet en avtale om Common Reporting Standard (CRS). Det innebærer at dersom en kunde har en skattemessig tilknytning til et annet land enn Norge, er BRAbank forpliktet til å rapportere innskuddsbeløp og opptjente renter til norske skattemyndigheter. Norske skattemyndigheter utveksler denne informasjonen med medlemmene av CRS i samsvar med de nye reglene.

  • Norske myndigheter har pålagt alle norske finansinstitusjoner å registrere og rapportere kunder som er amerikanske statsborgere, og/eller personer med skatteplikt til USA, gjennom Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Reglene skal sørge for at amerikanske skattemyndigheter får opplysninger om eiendeler som tilhører personer og selskaper som er skattepliktige til USA, slik at disse ikke unndras amerikansk beskatning.

Fant du ikke det du så etter?

Ta kontakt og vi vil hjelpe deg: